Професія «звукорежисер»: за лаштунками

Звукорежисер… У декого з меломанів одразу перехоплює подих, тільки-но вони чують це загадкове слово. Напевно, Вам, читачу, знайомі вислови: «Це не професія, а стан душі», або ж інакше – «Звукорежисером потрібно народитися».

Зрозуміло, що до розмови ми запросили знавця своєї справи, професійного звукорежисера, який розповів не лише про особливості цієї сфери музичної індустрії, а й про знакове музичне обладнання та, звичайно ж, власний досвід роботи з ним. Отже, на гостину до Musician.ua завітав Андрій Мазепа.

Андрію, не помилюся, якщо скажу, що звукорежисер – це творець, так би мовити, суцільної «звукової картини» події: чи то йдеться про запис у студії, чи то про концертний захід. І саме робота наживо видається більш відповідальною, адже все відбувається «тут і зараз».

Як часто Ви стикалися (чи стикаєтеся) з нагальними проблемами як звукорежисер під час концертів? Що це за проблеми і з чим вони пов’язані?

– У  будь-якій професії існують свої специфічні проблеми. І звукорежисура в цьому списку аж ніяк не виняток. Найчастішими проблемами, звісно, є технічні. Техніка підводить завжди несподівано і завжди недоречно. Найбільш гостро це відчувається під час концертної, живої роботи. Тоді твоєю проблемою стає не стільки, власне, сам прецедент, а пошук швидкого вирішення проблеми і продовження концерту.

Для звукорежисера важливо не лише знання технічного обладнання: хоча це є однією з найважливіших складових професії. Цікаво дізнатися особливості роботи: в чому полягає Ваше головне завдання як концертного звукорежисера?

– У концертній звукорежисурі особисто для мене важлива комплексність роботи, якщо можна так висловитися. Робота починається задовго до концерту, складаються райдери, обговорюються технічні вимоги, які часто не відповідають технічним можливостям. Пізніше, під час самого концерту, звісно, надважливим моментом є знання техніки і вміння з нею працювати. До цього додається творча робота, знання репертуару артиста і таке інше. Важливо, щоб всім було максимально комфортно. Це і про глядача у залі, і про артиста на сцені. І якщо все відбувається саме так, я вважаю своє головне завдання виконаним.

Які, на Вашу думку, головні відмінності роботи студійного звукорежисера і концертного?

– Варто почати з подібного в цих напрямках. Насправді робота – як першого, так і другого – полягає  в тому, щоб з купи інструментів та голосів зробити одну цілісну і, якщо вдасться, красиву звукову «картинку» (а саме цього завжди й прагнемо). Для цього і студійний, і концертний звукорежисери мають техніку і час на виконання завдання. І от якраз на цьому етапі є певні відмінності. У концертній техніці все “заточується” на швидкість роботи і більш обмежене компонентно, на відміну від студійної, яка, в свою чергу, спроектована для більш тонких налаштувань. Також важливою відмінністю є звукозапис. Це окремий, дуже важливий і складний технічно процес, який зазвичай відбувається в студіях. Концертний звукорежисер стикається зі звукозаписом значно рідше.

Андрій Мазепа – визнаний професіонал у світі сучасної музичної індустрії. За короткий час встиг виявити себе як концертний, студійний, телевізійний, і навіть, кіно-звукорежисер. Пройшов «курс молодого бійця», працюючи у лідера українського ринку прокату професійного концертного обладнання – компанії «Zinteco». Звукорежисер головного концертного залу країни «Палац Україна». Співпрацював і співпрацює з багатьма українськими артистами, серед яких: Василь Попадюк, Оксана Білозір, Тоня Матвієнко, Антон Лірник і «LIRNIK-Band», гурт «Шабля» і не лише. Також у його доробку – співпраця з британським dark-pop колективом «Bloom Twins», з яким познайомився під час роботи у міжнародному благодійному проекті «UNICEF» і, внаслідок вдалого результату, продовжує успішну співпрацю дотепер. Нещодавно разом із «Bloom Twins» повернувся з італійського туру, у якому колектив ділив одну сцену з легендарними «Duran-Duran».

Андрію, чи маєте улюблене звукове обладнання?

– Для мене важливим є кінцевий результат, тому обладнання, яке працює швидко, якісно і з достатніми можливостями, автоматично стає моїм улюбленим. Також, звісно, досвід навчив цінувати надійність техніки.


Що з Вашого досвіду роботи допомагає у виборі професійного обладнання?

– Професійне обладнання завжди обираю ґрунтовно. Насамперед завжди покладаюсь на власний досвід і досвід людей, які вже працювали чи працюють з даною технікою. Далі важливим критерієм є зручність експлуатації, комутативність приладів і легкість транспортування.

Запитання щодо конкретних виробників професійного обладнання. Чи знайомі Ви з продукцією компанії «Lewitt»?

– Так.

З якою саме? Які особливості можете відзначити?

– Нещодавно мені довелось працювати на концертному майданчику, і компанія, що ставила звукове обладнання на ударні інструменти, поставила комплект мікрофонів «Lewitt». Мушу зізнатись, що був приємно здивований результатом, але поки що це було перше і єдине знайомство з даним брендом.

А, наприклад, бренди «Prodipe» та «Arturia» знаєте на практиці?

– Щодо «Prodipe», то з ним я знайомий трішки давніше. Мій хороший друг і музикант зробив собі домашню студію, для якої обрав комплект з двох моніторів і субвуфера «Prodipe» – як головної моніторної лінії. У співвідношенні ціни і якості дуже непоганий варіант, як на мене. З «Arturia» ще не зустрічався. Не знаю, що вони створюють.

Як часто звукорежисер мусить оновлювати обладнання, з яким працює?

– За темпом технічного розвитку наших комп'ютерів і мобільних телефонів ми дуже відчуваємо темп технічного прогресу. Зі звуковим обладнанням та ж сама історія. Техніка розвивається з шаленою швидкістю, тому не настільки важливо оновлювати технічну базу, натомість потрібно постійно удосконалювати свої навички роботи з новим обладнанням. Зрештою, повторюсь: найважливішим критерієм завжди є результат роботи. Техніка – це засіб досягнення цього результату, а значить – дуже важлива!

Ви активно цікавитеся новинками індустрії?

– Звісно, цікавлюсь. Як на мене, не цікавлячись новинками індустрії неможливо залишатись “на плаву” в цій же індустрії.

Що особливо привертає Вашу увагу?

– Особлива увага завжди приділяється тому сегменту, з яким стикаєшся частіше за все, а саме: пульти, акустичні системи, підсилення звуку, процесори керування звуковими системами. У студійній специфіці найчастіше оновлюється програмне забезпечення та обслуговуючі програми для нього. За цим теж необхідно стежити і періодично оновлювати програмну базу обладнання.

Є щось, за що Ви особливо шануєте професію звукорежисера?

– Особливість професії «звукорежисер» для мене особисто – у її цікавості. В житті ніколи не буває двох абсолютно однакових концертів, завжди стикаєшся з чимось новим, з новими людьми, технікою, концертними майданчиками, погодою, містами, країнами... Це цікаво!

 

Коментарі

Ще ніхто нічого не написав, ви можете стати першими!

Написати коментар [відмінити відповідь]