Ми почули Космос
На День Космонавтики МУЗИКАНТ.укр побував у Космосі. І нам не знадобилася для цього ракета. Ми просто почули дивні звуки, які легко підняли нас над планетою і понесли нескінченими трасами Всесвіту – між зірками і галактиками, повернули до чогось давнього, забутого і водночас знайомого… Але про все по-порядку.
Проспект Академіка Глушкова, 1, ВДНГ, Павільйон №10, сферичний кінотеатр «Телепорт 360» зсередини схожий на храм – білі стіни, купол над головою. Згодом з’явився чоловік, розстелив на столі рядно і у певному порядку розклав металеві чаші різного розміру. За його спиною – стійка з розвішаними на ній металевими пластинами, також різними за величиною. На стільці – ханг. Чоловіка звати Андрій Чутченко, від свого духовного учителя він отримав ім’я Amar Jyoti.
Amar Jyoti: Кожна чаша викувана зі сплаву кількох металів. В кожен удар молота коваль вкладав давню мантру-молитву, завдяки суміші таких містичних металів і народжується божествений звук. Я дякую тим невідомим майстрам, які сотворили ці містичні інструменти, вдячний майстрам сучасності, які виробили ось ці інструменти – пласкі дзвони і ханг. Це справжні майстри звука. Отримувати задоволення можна навіть від самого споглядання їхньої робити, бо у той момент вони перебувають у стані глибокої медитації. Ви також можете доторкнутися до душі цих інструментів. Ми починаємо.
І дійство почалося. Це не був концерт з куплетами і приспівами. Ми чули спів металу. Усе доповнювалося зоряною візуалізацією.
Кожен плаский дзвін (його називають «било») має свої габарити і видає свою ноту, більші за розміром звучать нижче, менші – вище. Било потрапило на Русь в кінці десятого століття, одночасно з запозиченням форми візантійського богослужіння. Інструмент був названий «било» від кореня слова «бити» і спочатку виготовлявся з дерева, а його металевий аналог називався - «клепало». Згідно з деякими джерелами, в Київській Русі не було тих порід дерева, з яких можна було б створювати гучні інструменти, тому значно більше були поширені залізні або мідні клепала. Майстер у грі використовує спеціальні молоточки, ударна частина яких огорнута тканиною. Било після удару звучить дуже довго. Якщо вдарити по билах з різними нотами, з’являється особлива звукова вібрація.
По тибетських чашах можна також бити, а можна водити молоточком з певною швидкістю і силою по зовнішній частині інструменту круговими рухами. Чаша справді починає співати.
Ханг - це барабанний пристрій, що складається з двох з'єднаних між собою металевих напівсфер: сторони DING (верхня частина) і сторони GU (нижня частина). На стороні DING розташовані 7-8 тональних областей, що утворюють «тональне коло». Воно оточує центральний купол, названий DING (схожий на гонг). На стороні GU маємо резонаторний отвір розміром 8-12 см. На цьому отворі можна грати як на уду або використовувати його для модуляції звуку DING. Є безліч способів видобування звуку з ханга: кінчиками пальців, великими пальцями, основою кисті. Зазвичай музикант тримає ханг на колінах. На нашому сайті можна дізнатися про аналог ханга – глюкофон.
Повернімося до розмови з Amar Jyoti.
МУЗИКАНТ.укр: Ви маєте медичну освіту. Як впливає такий дзвонарний звук на фізичне тіло людини?
Amar Jyoti: Низькочастотні звуки розслабляють, а високочастотні тонізують.
МУЗИКАНТ.укр: Інструменти розкладені в певному порядку?
Amar Jyoti: Ось ці чаші середньої калібровки – мій концертний набір, з ним я виступаю майже 10 років, він майже не змінювався, я сам підбирав ці звуки. Ці великі чаші настроєні на піфагорійський лад. Піфагор дуже багато практикував вплив звука на свідомість і підсвідомість людини. Сьогодні Ви також чули так звані Ом-чаші. Звук Ом, який присутній у просторі, не чутний для нашого вуха. Але це звучання існує і у певному психофізичному стані його можна прожити, відчути. Тож, за допомогою таких чаш звук Ом можна змоделювати. Я використовую ці набори під час звукової терапії.
МУЗИКАНТ.укр: Як Ви готуєтеся до таких сеансів медитації? Чи важливо перебувати у якомусь певному ритмі чи стані?
Amar Jyoti: Деякі майстри йоги кажуть, що йога починається тоді, коли ти виходиш за двері зали, у якій, власне, щойно позаймався йогою. Ваше життя завжди повинне перебувати у ритмі тієї справи, яку робиш.
МУЗИКАНТ.укр: Той набір звуків, мелодії, ритми – це щоразу щось нове?
Amar Jyoti: Є певний набір так званих «блатних акордів», певні напрацювання у такому звучанні, інтуїтивно я додаю щось своє під час виступу. Але найчастіше я використовую напрацювання духовних майстрів і вчених-акустиків по впливу звука на людину. Є теорія, що наш хребет – це антена, що приймає сигнали, до того ж, хребти чоловіків і жінок налаштовані на різну частоту. Так от для того, щоб ввести людину у транс достатньо одного звука. І якщо майстер вміє користуватися цими знаннями, то може лікувати звуком.
МУЗИКАНТ.укр: Наскільки давні тибетські чаші?
Amar Jyoti: Добуддійський період, у нашому розумінні це доба шаманізму, історія цих інструментів – майже дві з половиною тисячі років.
МУЗИКАНТ.укр: Як Ви поясните термін «Мистецтво тиші»?
Amar Jyoti: Свої сесії я іноді починаю цитатою з однієї легенди. У ній Майстер промовляє до учня такі слова: «Прислухайся, ти чуєш спів зірок. Як білий колір береже в собі початок усіх фарб, що оточують тебе, так тиша береже початок звуків. Послухай тишу, вона подарує тобі велич душі».
Справді, слова іноді зайві. Прислуховуймося до себе.
Коментарі