Ми почули Космос

На День Космонавтики МУЗИКАНТ.укр побував у Космосі. І нам не знадобилася для цього ракета. Ми просто почули дивні звуки, які легко підняли нас над планетою і понесли нескінченими трасами Всесвіту – між зірками і галактиками, повернули до чогось  давнього, забутого і водночас знайомого… Але про все по-порядку.

Проспект Академіка Глушкова, 1, ВДНГ, Павільйон №10, сферичний кінотеатр «Телепорт 360» зсередини схожий на храм – білі стіни, купол над головою. Згодом з’явився чоловік, розстелив на столі рядно і у певному порядку розклав металеві чаші різного розміру. За його спиною – стійка з розвішаними на ній металевими пластинами, також різними за величиною. На стільці – ханг. Чоловіка звати Андрій Чутченко, від свого духовного учителя він отримав ім’я Amar Jyoti.

Amar Jyoti: Кожна чаша викувана зі сплаву кількох металів. В кожен удар молота коваль вкладав давню мантру-молитву, завдяки суміші таких містичних металів і народжується божествений звук. Я дякую тим невідомим майстрам, які сотворили ці містичні інструменти, вдячний майстрам сучасності, які виробили ось ці інструменти – пласкі дзвони і ханг. Це справжні майстри звука. Отримувати задоволення можна навіть від самого споглядання їхньої робити, бо у той момент вони перебувають у стані глибокої медитації. Ви також можете доторкнутися до душі цих інструментів. Ми починаємо.

І дійство почалося. Це не був концерт з куплетами і приспівами. Ми чули спів металу. Усе доповнювалося зоряною візуалізацією.

Кожен плаский дзвін (його називають «било») має свої габарити і видає свою ноту, більші за розміром звучать нижче, менші – вище. Било потрапило на Русь в кінці десятого століття, одночасно з запозиченням форми візантійського богослужіння. Інструмент був названий «било» від кореня слова «бити» і спочатку виготовлявся з дерева, а його металевий аналог називався - «клепало». Згідно з деякими джерелами, в Київській Русі не було тих порід дерева, з яких можна було б створювати гучні інструменти, тому значно більше були поширені залізні або мідні клепала. Майстер у грі використовує спеціальні молоточки, ударна частина яких огорнута тканиною. Било після удару звучить дуже довго. Якщо вдарити по билах з різними нотами, з’являється особлива звукова вібрація.

По тибетських чашах можна також бити, а можна водити молоточком з певною швидкістю і силою по зовнішній частині інструменту круговими рухами. Чаша справді починає співати.

Ханг - це барабанний пристрій, що складається з двох з'єднаних між собою металевих напівсфер: сторони DING (верхня частина) і сторони GU (нижня частина). На стороні DING розташовані 7-8 тональних областей, що утворюють «тональне коло». Воно оточує центральний купол, названий DING (схожий на гонг). На стороні GU маємо резонаторний отвір розміром 8-12 см. На цьому отворі можна грати як на уду або використовувати його для модуляції звуку DING. Є безліч способів видобування звуку з ханга: кінчиками пальців, великими пальцями, основою кисті. Зазвичай музикант тримає ханг на колінах. На нашому сайті можна дізнатися про аналог ханга – глюкофон

Повернімося до розмови з Amar Jyoti.

МУЗИКАНТ.укр: Ви маєте медичну освіту. Як впливає такий дзвонарний звук на фізичне тіло людини?

Amar Jyoti: Низькочастотні звуки розслабляють, а високочастотні тонізують.

МУЗИКАНТ.укр: Інструменти розкладені в певному порядку?

Amar Jyoti: Ось ці чаші середньої калібровки – мій концертний набір, з ним я виступаю майже 10 років, він майже не змінювався, я сам підбирав ці звуки. Ці великі чаші настроєні на піфагорійський лад. Піфагор дуже багато практикував вплив звука на свідомість і підсвідомість людини. Сьогодні Ви також чули так звані Ом-чаші. Звук Ом, який присутній у просторі, не чутний для нашого вуха. Але це звучання існує і у певному психофізичному стані його можна прожити, відчути. Тож, за допомогою таких чаш звук Ом можна змоделювати. Я використовую ці набори під час звукової терапії.

МУЗИКАНТ.укр: Як Ви готуєтеся до таких сеансів медитації? Чи важливо перебувати у якомусь певному ритмі чи стані?

Amar Jyoti: Деякі майстри йоги кажуть, що йога починається тоді, коли ти виходиш за двері зали, у якій, власне, щойно позаймався йогою. Ваше життя завжди повинне перебувати у ритмі тієї справи, яку робиш.

МУЗИКАНТ.укр: Той набір звуків, мелодії, ритми – це щоразу щось нове?

Amar Jyoti: Є певний набір так званих «блатних акордів», певні напрацювання у такому звучанні, інтуїтивно я додаю щось своє під час виступу. Але найчастіше я використовую напрацювання духовних майстрів і вчених-акустиків по впливу звука на людину. Є теорія, що наш хребет – це антена, що приймає сигнали, до того ж, хребти чоловіків і жінок налаштовані на різну частоту. Так от для того, щоб ввести людину у транс достатньо одного звука. І якщо майстер вміє користуватися цими знаннями, то може лікувати звуком.

МУЗИКАНТ.укр: Наскільки давні тибетські чаші?

Amar Jyoti: Добуддійський період, у нашому розумінні це доба шаманізму,  історія цих інструментів – майже дві з половиною тисячі років.

МУЗИКАНТ.укр: Як Ви поясните термін «Мистецтво тиші»?

Amar Jyoti: Свої сесії я іноді починаю цитатою з однієї легенди. У ній Майстер промовляє до учня такі слова: «Прислухайся, ти чуєш спів зірок. Як білий колір береже в собі початок усіх фарб, що оточують тебе, так тиша береже початок звуків. Послухай тишу, вона подарує тобі велич душі».

Справді, слова іноді зайві. Прислуховуймося до себе.

 

Коментарі

Олег Мигаль
09 тра 2018
Цікава стаття, доречна і змістовна.

Показано з 1 по 1 з 1 (всього 1 сторінок)

Написати коментар [відмінити відповідь]