Ваш список
"Список порівняння" порожній

(044) 592 78 50

Необхідна консультація або є запитання?

«Ковчег»: опера в коробках

Не мусимо, але почнемо більш-менш традиційно. Вчора на «Гогольфесті» вже вдруге відбулася постановка опери-балету «ARK/Ковчег» Романа Григоріва та Іллі Разумейка. Після «Йова» та «Вавилону» це була третя опера, яка створювалася композиторами разом із феноменальним режисером, директором та головним генератором ідей фестивалю Владом Троїцьким. Остання їх спільна опера «Ковчег», без сумнівів, стала центральною й найбільш очікуваною подією щойно минувшої гогольфестівської декади.

Філософія коробки

Коробки на «Гогольфесті» цього року мабуть мають якусь особливу роль. Там були і скульптури із коробок, і робот із коробок, і навіть корабель із коробок та скотчу – коробковий ковчег. Київський картонний комбінат явно не поскупився, й це не реклама.

Тому, якщо вже говорити про головну виставу фестивалю, то почати варто саме з коробок.

Так ось, опера буквально і в найпрямішому сенсі пройшла у коробці. Уявіть собі, Ви заходите в будівлю, в середині якої є величезна тканинна коробка. Далі заходите в ту коробку (пропихаючись серед сотні замучених фігур в темному коридорі) і нарешті займаєте своє, одне своє місце на одному з 45-ти рядів стільців (та просто як у ковчегу).

На сцені теж коробки, багато коробок. Балерини виходять то з-за коробки, то з самої коробки, то їх спокійно катають, то роздратовано тягають по сцені. А ще щось будують і руйнують й теж із коробок…

Нічого не буває випадкового, особливо, якщо режисер – постмодерніст (Влад Троїцький). Чому коробки? Що таке коробка? Звісно – це знак, це символ. А як його розуміти? Як захочете. Ось, наприклад, варіанти, обирайте:

Коробка – це всі мої речі, важливі або неважливі, нові або випадкові.

Коробка – це телефони, смартфони, айфони й всі інші нескінченні інформаційні марафони.

Коробка – то моя голова: значить, і мої переконання, мої стереотипи, мої обмеження.

Коробка – то моє життя: мої таємниці, моя ситуація, моя власна інформація. Моя утопія і, нібито, копія.

Моя коробка – це коробка мого добра і мого зла, мого гріха. Мого болю. Моєї долі.

Коробка – то, виходить, що навіть ціла філософія. І ковчег – це теж філософія.

Філософія ковчега

«І бачив Господь, що велике розбещення людини на землі. І засмутився Він у серці Своїм. І пожалкував був Господь, що людину створив на землі... І зіпсулась земля перед Божим лицем, і наповнилась земля насильством...» (Біблія, книга Буття, 6-й розділ)

А що було далі ми знаємо. Був потоп. Була смерть. Концепція ковчега – вона про те, що люди тонуть самі через себе, через своє зло, що земля тоне у хаосі, але надія на спасіння, все-таки, є.

Як ця концепція була втілена у виставі? Скажемо, що не буквально, не банально і не формально.

Потік свідомості

Знаєте, все, що відбувалося на сцені, – було сюжетним, послідовним і логічним. Це була красива історія хореографа Оскара Шакона (Oscar Chacon) і балетної групи «Totem Dance». Але сприймалася вона не так просто. Реакція на скромну німу історію може бути дуже непередбачуваною. Все залежить від того, хто Ви.

Хтось може й абсолютно справедливо бачити паралелі з великим і тонким Фелліні. А хтось з історією про «Титанік». Адже головна балерина носить таку скриньку, яку, здається, вона взяла із затонулого «Титаніка». В ній були саме такі, ніби з початку ХХ століття, буси, плаття і шапочки. «Титанік» – це корабель життя, але він тоне і помирає. Як і балерини «Ковчегу», деякі. Як і ми, дехто.

А ще одна цікава річ – в якийсь момент здалося, що дія відбувається в постапокаліптичному світі, коли все живе і нормальне вже давно вимерло, і залишились тільки обрані. Залишились наші балерини.

На сцені така ж темрява, як у жителів з фільму «Місто Ембер: втеча». Дівчата іноді перетворювалися на справжніх монстрів, конвульсивно дичавіли та повзали на четвереньках з точно такою ж пластикою, як у вірусних Аббі з серіалу «Сосни». Протистояння дикості та людяності – ця ідея в опері є, й зрозуміла вона доволі очевидно.

А ще пригадуються ковчеги із «Доктора Хто», із «2012», із іспанського «El Barco» й навіть з популярної комп’ютерної гри «АRK».

Ковчег - це просто якась нав'язлива ідея, вона в нас у крові, у віртуально-візуальній крові, у підсвідомості. Ми всі тотально боїмося смерті, боїмося загубити самих себе, боїмося потонути в бездонних коробках з головою і невідворотно. А що спасе? Хто спасе?

Опера 6D

Повірте, навіть якби на сцені не було абсолютно нікого і нічого – все одно це була би опера. Бо тут музика найголовніша, музика говорила сама по собі, музика розказувала і показувала. Музика створювала нам справжні 6D-ефекти: звуки нас топили, різали, лякали і змушували плакати без жодного слова.

Це творили: Андрій Надольський (ударні); Жанна Марчинська (віолончель); Ілля Разумейко (рояль); Роман Григорів (контрабас, гітара); Мар’яна Головко, Анна Марич, Руслан Кірш, Андрій Кошман і Євген Рахманін (вокал).

Як це робилися? Через безліч призвуків, флажолетів, шарудіння, тремоло, глісандо, під’їздів і плюс – за допомогою електронної підкрутки (Георгій Потопальский). Звук синтезувався – трансформувався і деформувався просто в залі, просто у нас “перед вухами”.

Музична моторошність – так можна назвати добру частину музики «Ковчега». Туди включаємо:

Підводний ефект – вібрації звукової маси, такі, ніби булькання з-під води. Страшний ефект, музика звучала, як голос тих, хто тоне або вже потонув.

Гул безодні – низькочастотний гул, настільки низький і настільки гул, що, може, він був гірший та страшніший, ніж звуки з самого дна океану. Якщо темна безодня і звучить якось, то звучить вона саме так.

Кислотний писк – різкий і ріжучий, оглушливий дисонуючий писк. Довгий. Противний. Болючий.

Все це робить оперу інфернальною, містичною, фантастичною і жахітливою.

Але вона ще і духовна, і молитовна. Була також і музична краса. Було багато бароко, красивого і духовного бароко, була аскетична фактура, чиста акустика і ангельська «Ave Maria». Світ цієї музики – це тихий, чистий, первозданний, красивий, ідеальний, аристократичний, колористичний, утопічний і недосяжний світ.

Коробкова драматургія

Музична драматургія теж складалася, ніби, з різностильових та різноафектних коробок. Музика «Ковчега» – це і полістилітика в дусі Шнітке, і звукова істерія в дусі Ксенакіса, і мінімалізм в дусі Пярта, і рок в дусі… Та, власне, ні в чийому. Бо подібний синтез (із року, фольку, електроніки, квазі кіно-треків і духовної музики)  унікальний, це новий синтез і специфічний новий стиль Романа Григоріва та Іллі Разумейка. Вони вживлюють неакадемічність в сучасну оперу. Ось, що вони роблять із сучасною оперою – переливають кров і приживлюють туди неакадемічність (жанрову, стильову, інтонаційну).

De Profundis

Справедливо Nova Opera дістає з глибокої глибини український музичний театр, рятує та перероджує. І вони роблять це сучасно, професійно, дуже емоційно і по-хірургічному акуратно.

Якщо порівнювати «Ковчег» з попереднім «Вавилоном», то він не такий шалений, але такий же філософський та глибокий.

І насамкінець додамо просто одне з вражень від «Ковчегу»: «Мені всю оперу хотілося тримати Бога за руку, тому що було страшно, важко, печально і боляче. Хотілося сказати – тримай мене і дістань з хаосу, з бездонної коробки життя».

Фото з flickr.com

 

  18 Вересня 2017
Відгуки: 0
Перегляди: 1053
Теги:
EBS Hora MusikMesse Lag Orla Miditech Gemini Arturia Bespeco Lewitt Fafner Icon гитары FL STUDIO новинка Tramontane Sentrum Ввічність альбом концерт T300 Тартак Київ ВДНХ фестиваль 2016 Atlas Weekend гітара музыкант поради музиканти популярність помилки акція низькі ціни подарунки новий рік обладнання інструменти струны музикант Аллегро Мьюзік свята привітання Різдво побажання Musician смерть Девід Боуї помер огляд мікрофон відео Lewitt Recorder додаток Foo Fighters Дейв Грол хіти цікавинки композитори класика Prodipe техніка мікрофони звукозапис Eagles Глен Фрай Motorhead Леммі Кілмістер виступ Brutto Дэвд Боуї сузір'я обсерваторія назва гітари Міхалок анонс Billy Sheehan педаль NAMM DJ контролер тест фотозвіт Source Audio Nemesis Delay Miditech free Software Bundle програмне забезпечення ПЗ Miditech i2-Stage 88 продаж Steinberg Cubase LE 8 секвенсор рейтинг рок-музыка rock Metallica SuperBowl караоке AST Едуард Приступа допомога репортаж KeyStep Reidmar Maximum Acoustics BeatStep Ragnard Rock Festival Капинус Jurgis TA Production Ворожцов DR DR Strings fernandes Khors Nokturnal Mortum Hell:On MatrixBrute Magni 500 конкурс Голос Країни група радіосистеми MDJ-1000 Starsticks Starpad подарунок сертифікат скидки MixaPlay Євген Устінов музыканти гра рок-музика історія Guitar Player Tite Fit Minilab чохли фото Кино Цой Аквариум Chord Tracer LCT 450 стійки Manikin Electronic Memotron правила ШаNa Atlas iSpark відеоурок Антитіла EBS Reidmar 750 демонстрація лайфхак товари новинки список музика ювілей Guns N' Roses Британія тест-драйв Юлия Лорд кліп життя дитини спів плюси здоров`я синтезатор аналоговий kolo jazz Korg microkorg microkorgs t100 біла Sennheiser Soundroom iPad Antonio Martinez Mahalo Korala guitars Гребенщиков метро Гадюкіни Vertigo Tremolo Уэйн Лінсі Premier стул хіт доступна ціна MICROBRUTE MINIBRUTE DTP Beat Kit Pro MTP LCT Оркестр Ленінград Національної гвардії Голос країни CDP1 Рома Юлія інструмент Дримба Galli струни strings дитина Цифрове піаніно Літо Артём Селезнёв U-KRAINA Олег Скрипка НеАнгелы Zetetics Weekend Романтика аксесуари Stage Starter CDP Percussion Limited JBL Professional SRX 800 Slipknot DeepPurple Queen RedHotChillyPapers Петрівка Микола Мозговий Вечір пам'яті WalkOffTheEarth audient id4 ASP 880 Once UponaTime 640 Aсapella Fest Kiyv Keylab Black Edition акустична Yuri Suzuki synthesiser Moog радіосистема TT1 90 voice Vance Joy silos Aftershock Bass Distortion John tompson source audio Нотний зошит Коlo RM2EX RM4EX RM6EX RM8EX МTC-080 MTC-082 MTC-083 Grimshaw CD CDJ-700 Apogee QUARTET комбоусилитель ТНМК Корженко Віктор F-2 II t66d MSF10C MSF01C Evolution Hi-End Compact HD Audiolink IV Т300 ua День Незалежності України Александр Люлякин Бумбокс Troider internet media Arkane 30 TL70D Programmable EQ hit Yonika T-34 ukulele Nicholas W. Angel boston укулеле Matrix Brute Maximum Acoustics E10 BLU фінал гітаристів Session Classic акустичні системи бас Korg?Volca Kick MS-20 барабана t100d Behringer Aalberg Leonardo mackie Jazz Kolo навушники Prodipe M-85 Lanen універсальні мікрофони акустична гітара класична гітара акції ударні установки тарілки для барабанів Arturia KeyStep Lag Tramontane барабанні палички українська деревина бренд бас-гітара інструменти для дітей вибрати інструмент новий інструмент Ігор Одарюк кольоровий слух синестезія Музична освіта освіта MiniLab Mk II Home cinema SoundField Lewitt LCT 640 TS microphone LCT 440 Pure Latin Percussion Serenelli камертон Михайло Вериківський кімната-музей Кременець Arturia KeyLab EBS HD360 EBS ProLine 410 музичні інструменти Orla Stage Starter Orla CDP 202 White авторське право інтелектуальна власність Arturia DrumBrute драм-машина Rico Греммі 2017 року ендорсер LEWITT LCT 940 STAR STICKS палички Namm 2017 Eurovision 2017 відбір портативна міді-клавіатура Namm Show Allegro Roli Музичні «замальовки» Allegro # отбор HL Audio Be Together Percussion джембе Stentor Neumann O.Torvald "Музикант" розпродаж українська електронна музика Belcanto губна гармошка Zalizo барабанні тарілки Аналітика персони Amati Hughes&Kettner Peace Park Audio пан-флейта Karl Schwarz етнічний інструмент Bach Ventris Revrb KeyLab Essential AV Screen Alpine DrumBrute AudioFuse Antonio Martinez Source audio Ventris Reverb Source Audio Hot Hand 3 Focal студійні монітори рок-концерти "Антитіла" Святослав Кондратів поп-скрипаль тур звукознімач для електрогітари Seymour Duncan DiMarzio Fender EBS Billy Sheehan Signature Drive Deluxe EBS Billy Sheehan Signature Drive ARK/Ковчег опера-балет Гогольфест ударні інструменти барабани Рожден Анусі Холостяк Микита Астраханцев Terroraiser барабанщики Andi Picker EBS Magni навчання робота Аліна Гросу Бджілка бас-гітаристи бас-гітарист Robbie Crane Black Star Riders Rob Roy ремні футлярі Lewitt LCT 240 PRO W.Angel педаль-ефектів Микола Мозговий Олена Мозгова концерт пам’яті акордеони Image Line EBS Black Haze The Drive Drive Me Crazy звуковий інтерфейс Adam Blackstone басист EBS CarryOn Valerian Maxtone Planet Waves Daizy Crazy Парниша Electro Pop Dance ECO-гітари APPS MUSIC 2017 ТОП-10 премія BBC B&B Project українська музика українські виконавці беруші кахон Gon Bops Pearl Hayman Олександр Солоха Євробачення Roli Seaboard Blackwood Brownwood литаври Yamaha Neuro Desktop Edito клавесин Наталія Сікорська Maximum Acoustics S.15 BLU мобільна акустична система звукове обладнання Prodipe Pro 8 v3 Prodipe Pro 5 V3 Марк Токар контрабас MIDI-клавіатура FL Studio v.12 Володимир Гошовський їстівні асоціації FL Studio v.12 Fruity Edition Black Haze Юлія Іськова Alfa Jazz Fest львівський фестиваль стрес Trembita бандура магазин Променада Центр Олексій Пасько Maximum Acoustics Voice 400 акустична система Revolver Pro 81 BLK DJ-обладнання Numark афиша музыкальные события Валентин Сильвестров композитор журнал День Музыки празник Український музичний ярмарок 2017 МУЗИКАНТ.укр MusicRadar EBS Valve Drive DI Фестиваль музичної креативної педагогіки України музична педагогіка музичне навчання рок музика АССА Тетяна Власова 1РОКіровка Музична Україна видавництво музична література SOS Awards 2018 Sound on Sound голосування УМЯ-2017 українські пісні онлайн Украинский Музыкальный Ярмарок-2017 Київ Музик Фест харківська композиторська школа Валентин Борисов Валентин Бібік художники AKG Vienna Austrian Audio DJ Mag Tech Awards BeatStep Pro W.Angel's Conquest Fernandes Ravelle Deluxe
Останні коментарі

Сергій: Ще Джон Леннон дуже добре малював

Максим: Септаккорди - теж акорди. )))

Наталья Райтман: Очевидно,концерт имел успех, поскольку только один слушатель покинул зал, да и то почти в самом конц...

Любов: Morj - Соляріколо
https://www.youtube.com/watch?v=1BRAlWc3YzY&app=desktop

Сергій: До теми популярності українських пісень закордоном. Цікавий факт: "Гершвін 1935 року написав ар...

Фільтр
Знайдено 5 
Видалити список

Ви точно хочете назавжди видалити цей список бажань?

Для того, щоб додати товар до списку "Обрані", Вам потрібно