Творчість Дьордя Куртага майже невідома в Україні. Нещодавно музична агенція «Ухо» представила кілька концертів, присвячених ювілею відомого угорського композитора та піаніста.
Дьордь Куртаг – це живий класик сучасної музики. У 2016-му Маестро відзначив 90-річчя. Композитор навчався у таких музичних титанів ХХ століття як Олів’є Мессіан та Даріус Мійо. Угорський композитор – цікава особистість: вільно володіє багатьма мовами, не лише найпопулярнішими, як англійська, французька й німецька, а й добре знає древньогрецьку та російську. У своїй творчості звертається також до літературних творів російських авторів (Олександра Блока, Анни Ахматової, Марини Цвєтаєвої), древньогрецької поетеси Сапфо, німецького романтика Фрідріха Гьолдерліна та австрійського абсурдиста Франца Кафки.
Куртаг створює власний музичний світ, де складність звучить просто, а глибина – прозоро. Композитор – майстер короткої, але точної метафори. Значне місце у його творчості належить алюзіям, цитатам, парафразам, присвятам, посланням і епітафіям, що створюють своєрідний діалог між ним та композиторами як минулого, так і сучасності.
У Києві вперше звучали найяскравіші камерні твори композитора у виконанні ансамблю музичної агенції «Ухо», засновником і диригентом якого є відомий італійський музикант та педагог Страсбурзької консерваторії Луїджі Гаджеро. Це – «Brefs Messages» (для дев’яти інструментів), «…quasi una fantasia» для фортепіано і оркестру (соло – Діна Писаренко), «Пісні на вірші Анни Ахматової» та «Послання покійній Р.В.Трусовій» для сопрано й ансамблю (соло – Вікторія Вітренко). Також – і твори для цимбалів.
У музиці Куртага важливим є тембр кожного тону, його динаміка, агогіка, «вимова» кожного звука і вміння «чути», що особливо вдалося втілити на концерті. На мою думку, слухачів вразив ідеальний баланс звучання різних груп оркестру, оскільки диригент вміло використав своє розуміння концертного залу та концепцій творів.
Особливим моментом київського звучання, як і у 1982 році для всього світу, був твір «Послання покійній Р.В.Трусовій» у виконанні молодої української співачки Вікторії Вітренко. Свого часу цей твір приніс Куртагу світову популярність та став його своєрідною візитівкою. В основі «Послання» – складний та експресивний текст про нерозділене кохання, автором якого є Римма Далош (вона ж – Р.В.Трусова). У вокальній партії присутні усі почуття й емоції, які відчуває жінка у своїй закоханості, й іноді, як написано у синопсисі концерту «інструментам в ансамблі немає чим відповісти – тільки звуком розбитого скла».
У «Constellation K», один з концертів куртагівського міні-циклу, агенція «Ухо» спеціально запросила відомих італійських музикантів – це Еммануеле Торкваті (фортепіано), Франческо Діллон (віолончель) та Мануель Зуррія (флейта). Вони також розповіли про Куртага крізь низку важливих для нього тем і музичний контекст, дотичний до творчості композитора та його сучасників. Драматургію «Constellation K» розробив італійський режисер та друг музикантів – П’єтро Бабіна, який створив справжню пригодницьку подорож у казковий світ музики та звукової поезії Дьордя Куртага.
Окрім творів Куртага, звучали також мініатюри японця Тосіо Хосокави, угорців Лукаса Лігеті (син угорського композитора Дьордя Лігеті), Петера Етвьоша та Ласло Сарі, Ховарда Скемптона, котрий, можна сказати, є британським альтер-его Куртага, а також – українця Валентина Сильвестрова. Своєрідною “прикрасою” програми стала романтична п’єса «Du bist wie eine Blume» для фортепіано та віолончелі німецького композитора Роберта Шумана.
Планувався також сольний концерт «Личные приношения Куртагу и Годзяцкому» українського піаніста Євгена Громова. Він і раніше у своїх концертних програмах звертався до творчості цього угорського класика. Думаю, що після перенесеної піаністом важкої хвороби найближчим часом ще неодноразово почуємо гру цього улюбленого багатьма виконавця.
Музика Куртага, що є світовою класикою, прозвучала і у Києві. Отже, й українці долучились до вшанування його творчості. Хочеться, щоб подібні концерти стали традиційними. На разі це – радше виняток, ніж правило.
Олеся Борсук |
![]() |